To je NOVÉ!

Co to vlastně znamená, když je něco nové. Jak to vnímá zákazník a oč jde prodávajícímu?

Zákazník má rád nové. Většina lidí sleduje zprávy. Jsou rádi za nové informace, nové věci. To samé platí o produktech. Chtějí být s davem vepředu. Mají zájem o nové modely. Přece nebudou kupovat ty staré.

Na druhou stranu firmy hrají na zákazníka nekalou hru. Ano, firmy musí inovovat, aby udržely krok s konkurencí. Ano, firmy musí nabízet nové produkty, které zákazník žádá. Ano, je dobře, že firmy uvádí na trh nové produkty, které posouvají civilizaci kupředu, ale rozhodně ne, když přídavné jméno nové používají v marketingu.

V prvé řadě v reklamách upozorňují, že právě toto nové má supervlastnosti, superkvalitu, a překonává všechny konkurenční produkty, všechny staré produkty. V tom vězí háček. Tím vlastně hanobí i své vlastní starší produkty. V podstatě říkají, že zákazník byl tak hloupý, že si před tím kupoval jejich nekvalitní produkty, a až teď přišla firma s novým produktem, který je zaručeně ten správný. Nicméně neuplyne ani rok a firma přijde opět s novým ještě lepším produktem. Tím vlastně říkají, že jsou neschopná firma, která stále zákazníkům lže a stále zákazníkům prodává nekvalitní produkty. Občas se objevý nový produkt, který však po čase bude překonán svou vlastní firmou.

Za druhé nové nemusí být nové. Stačí pozměnit nějaký prvek produktu a vydávat ho za nový. Ani vlastně sama firma nemusí vědět, zda nový produkt bude lepší než ty předchozí. Je to jen důvod k tomu, aby mohly vytisknout nové katalogy, jimiž obhájí svoji reklamu (my máme nové produkty a proto musí dát lidem vědět, že si je mohou koupit). A jak vlastně zákazník pozná, že jde o novou věc. Firma může použít recept, složení, jež používala před 3 lety, akorát jej zabalí do nového produktu a uvede novou reklamní kampaň.

Za třetí nové produkty slouží k vytažení peněz ze zákazníků. Obzvláště u softwarů dochází k problému, že firma (zákazník) ani nemůže užívat staré produkty, neboť nemusí fungovat. Každý rok si musí kupovat licenci k novým verzím softwaru, u kterého ani nemusí využít všechny funkce. Jedné funkce se však zákazník musí vyhnout – zastaralost, jež může narušit fungování starších verzí.

V neposlední řadě se s novými produkty vyskytuje riziko neúspěchu. Série se může ukázat jako závadná. Trend rychle může vyjít z módy. Nové se stane starým ještě dříve, než si na sebe vydělá.

JanKatrnak

(obrazek)